PPV eller PPC? Et spørsmål om målbarhet

photo to illustrate mouse clicks for PPCPPV (Pay per view) og PPC (Pay per click) er to forskjellige betalingsmodeller for digital annonsering. Mens visningsbaserte PPV likner mest på betalingsmodellene brukt i tradisjonell reklame, er PPC kun mulig digitalt. Her betaler du nemlig bare for dem som klikker på annonsen. Antall visninger sier ingenting om hva brukeren faktisk har lagt merke til, kun at han er vært innom siden der reklamebudskapet befant seg. Med utbredelsen av «banner blindhet», som betegner femomenet der brukere har lært å sjalte ut områder på en webside som inneholder reklame, har virkningen av PPV-annonsene gått drastisk nedover de siste årene.

PPC – no cure no pay

Med PPC, derimot, betaler du kun hver gang noen klikker på annonsen. Dette gir konkret og målbart resultat i form av trafikk på landingssiden, noe som gjerne er målet for kampanjen uansett. I tillegg til dine egne statistikkverktøy tilknyttet ditt nettsted gir selve PPC-modellen gjerne verdifull tilleggsinformasjon fordi betalingen er avhengig av det. Slik gir det svært god oversikt over effekten av kampanjen. Og den som klikker må nødvendigvis ha sett – så du får vissheten om visning som bonus.

Resultater i alle ledd gir felles utbytte

Fordi både de som plasserer annonsen og mediet annonsen vises i tjener på flest mulig klikk, er alle ledd tjent med at annonsen får best mulig plassering. Dette står i sterk kontrast til uspesifiserte PPV-kampanjer, der mediebyråets fortjeneste ikke avhenger av resultat og det således ikke har det samme insentivet for god annonseplassering.

Siden best mulig plassering av annonsen er der bruker mest sannsynlig vil klikke på den, er det sannsynlig at relevans vil spille inn. Når alle ledd samarbeider optimalt kan vi derfor forvente at også brukeren vil oppleve mindre støy og heller motta annonsebudskap som er relevant til innholdet hun oppsøker på siden.

Mer enn Google Adwords

Mange annonsører ble først kjent med PPC-annonsering gjennom Google Adwords, og mange forbinder derfor PPC kun med søkemotorannonsering. Men det er ingen grunn til at en visuelt profilerende bannerkampanje ikke kan være PPC. Både Google Displaynettverket og affiliatemarkedsføring, for eksempel, tilbyr PPC-annonsering for mange av de samme storformatene som i tradisjonelle bannerkampanjer og tillater både film og animasjoner.

Merkevarebygging

Dersom du kun er opptatt av synlighet i mediebildet og ikke er opptatt av trafikk til websiden eller målbarhet kan derfor PPV være egnet. Men den type dominans som kreves for å få et relativt sikkert resultat slik er ikke lenger billig. Og det fungerer aller best for kjente merkevarer av allmenn interesse, som f.eks dagligvareprodukter.

Har du derimot et produkt med litt smalere nedslagsfelt og en definert målgruppe, og du har en webside du ønsker trafikk til, kan det lønne seg å kombinere merkevarebygging og målbart resultat i en PPC-kampanje. For det er ingenting som tilsier at målbarhet utelukker god merkevarebygging i en gjennomtenkt annonsekampanje – tvert imot.